روش تدریس، مجموعه فعالیتها و مراحل تجربی است که برای نیل به هدفی معین انجام میشود و بهترین روش، روشی است که با صرف کمترین مدت و با توجه به امکانات موجود، بیشترین بهره و نتیجه را عاید گرداند. تدریس را سازماندهی یادگیری مخاطب تعریف کرده و روش تدریس مجموعه فعالیتهای است که با توجه به شرایط موجو به نحوی صورت میگیرد تا مساعدترین زمینه را برای پرورش و آموزش موثر و مطلوب فراهم سازد. امروز نظام بخشی محتوای درسی جزء لاینفک آموزش قرار گرفته است که این سبک در ارائه یکنواخت مفاهیم که عاری از خلاقیت و نوآوری میباشد سبب جزمیت و توقف هر دانشی میشود که تنها با ارائهای هدفمند میتوان این نقیصه بزرگ را تصحیح کرد. ساختمان فکری مخاطب اگر با یک ساختار تکراری و قدیمی شکل گیرد خود باعث میشود تا بسیاری از استعدادهای مختلف از جنبههای گوناگون در مراکز آموزشی به نوعی هرز رفته و باعث اتلاف وقت و هزینه نظام آموزشی کشور گردد. روشی برای تدریس مطلوب است که مخاطب بیشترین انعطاف و آزادی عمل را در آن احساس کند که بهینهترین نتیجه را در پی دارد.
امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییرات مداومی که به وجود میآید باید شرایط تغییر در هر جامعهای ایجاد شود. شرط اولیه هر تغییری، شناخت و آگاهی است، که به دنبال آن باید کار با برنامهریزی برای دستیابی به اهداف مطلوب صورت بگیرد . آموزش یکی از مسائل بسیار مهم در هر جامعه، محسوب میشود. منظور از آموزش، فرآیند دو سویه یاددهی ـ یادگیری اطلاعات، مهارت ها و نگرشهای مثبت درباره موضوعی است که متناسب با گروه سنی خاص و در شرایط زمانی معین به اجرا در آمده است. هدف از تعلیم و تربیت تنها انتقال میراث فرهنگی و تجارب بشری به نسل جدید نیست، بلکه رسالت نظام های آموزشی، ایجاد تغییرات مطلوب در نگرش ها، شناختها و در نهایت رفتار انسانها دانستهاند .
شناخت و آگاهی مدرسان از نظریه های یادگیری و الگوهای تدریس اهمیت ویژهای دارد، زیرا مراکز آموزشی جایگاهی برای هدایت، نظارت و یادگیری هستند و معلم چون راهنما، ناظر و سازمان دهنده است. معلم افزون بر آگاهیهایی که لازم است در زمینه محتوای درسی داشته باشد، باید دربارهی شیوههای تدریس و ارزشیابی آن نیز دانش و مهارت کافی داشته باشد. اهمیت و ثمر بخشی روشهای تدریس و یادگیری بهتر، همواره مورد نظر دانشمندان و محققین علوم تربیتی بوده است . تاریخچه این مطالعات نشان میدهد، روشهای تدریس چه در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و چه در ایجاد انگیزه و رضایت خاطر، پرورش شخصیت و رشد خلاقیت آنان تاثیر گذاشته است، وظیفه معلمان در فرآیند تدریس تنها انتقال واقعیت های علمی به دانش آموزان نیست بلکه باید موقعیت و شرایط مطلوب یادگیری را فراهم نمایند و چگونه اندیشیدن و چگونه آموختن را به شاگردانشان بیاموزند. روشهای تدریس به منزله روشناییهایی بوده که هرکدام، بردشان تا شعاع خاص را در بر میگیرند. امروزه شیوه های نوین و فعال، توجه مسئولان و دبیران را به خـود جلـب کـرده اسـت در ایـن شیوه ها فراگیری ، علایق و توانمندی های او در مرکز توجه قرار دارد و معلّم تلاش می کند تا توانـایی فراگیران را در مهارت های گوش دادن، گفتن، خواندن، نوشتن، اسـتدلال، مقایسـه، تطبیـق، تجزیـه و تحلیل، سازندگی و خلاقیت تقویت کند و با توجه به این موضوع محتوای درسی را در کـلاس ارائـه میدهد.
در این طرح سعی شده بر آن شده با تکیه بر علوم فلسفی-شناختی اسلامی و دیدگاههای آموزشی مدرن امروزی، روشی بنیادین در انتقال علوم ارائه دهیم که هم در ساحت انسانی و هم در کلیه سطوح تکنولوژیک قابلیت ارائه داشته باشد. این طرح با اقتباس از ساختار هویتی و سبک رفتاری زنبورعسل ارائه گردیده است که توانسته یک روش ابتکاری نوین با منطقی جدید را ارائه نماید و قابلیت به روز رسانی و به روز گردانی لحظهای علم و دانش را داشته باشد.